PKS:n ja JoMan kumppanuuden tulosten taustalla eivät ole metrin laitamainokset vaan raikas ja rohkea tekemisen meininki

Pohjois-Karjalan Sähkö ja Joensuun Maila, JoMa, ovat jo vuosia ratkoneet yhdessä toistensa liiketoiminnallisia haasteita. Kumppanuuden taustalla on kuitenkin ennen kaikkea ollut tahto tuottaa urheiluhullulle kansalle elämyksiä sekä tehdä nykyaikaista urheilumarkkinointia pilke silmäkulmassa. Siten ajatus perinteisestä mainoksiin perustuvasta yhteistyöstä viskattiin jo ajat sitten romukoppaan.

Vuonna 2009 Joensuun Maila laati toiminnalleen strategian, jolla seura aikoi päästä kiinni mitaleihin ja nostaa Joensuun pesäpallomaineen uudelle tasolle vuoteen 2013 mennessä. Sijoitusta sarjataulukossa lähdettäisiin viemään vuosi vuodelta päämäärätietoisesti ylöspäin: 2010 kuuden parhaan joukkoon, 2011 viiden ja 2012 neljän. Vuonna 2013 pesäpallokauden päätöstä juhlittaisiin mitalit kaulassa. Tämä oli suunnitelma – ja se myös toteutui. Tästä lähtien mitalitili onkin pysynyt auki vuosi toisensa perään.

Itsestään homma ei kuitenkaan ole käynyt. Tulosten taustalla on ollut osaavia tekijöitä, suunnitelmallista toimintaa, halua kehittyä sekä rohkeaa ja näkemyksellistä asennetta, jolla seuran urheilumarkkinointi on saatu tuottavaksi ja toimivaksi. Nyt joukkueen brändi, tunnettuus, taloudellinen tilanne, toiminta ja menestys ovat jotain aivan toista kuin vuonna 2009.

  • Toimintaa kehittäessä aivan ensiksi täytyy luoda kirkas visio. Tämän pohjalta lähdetään vasta miettimään keinoja ja toimenpiteitä, joilla päämäärään päästään seuran arvot huomioon ottaen, kertoo JoMan hallitukseen aiemmin kuulunut Ari Mononen.

Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa oikeat kumppanivalinnat. JoMalle yritysyhteistyön pääpaino on nimittäin aivan muussa kuin mainosmyynnissä. Siten kaikkien kanssa kumppanuus ei vain yksinkertaisesti ole kannattavaa tai brändiin sopivaa. Tulokset tehdään yhteisen toiminnan avulla, ja se jos mikä kantaa hedelmää.

Yrityksen logo koristaa komeasti sponsoroidun joukkueen peliasuja, mutta pelkkien mainosten varaan yhteistyötä ei kannata rakentaa – varsinkin, jos siltä toivoo tuloksia.

Kuuntele kumppania ja uskalla kokeilla

JoMan kohdalla menestyksen avain on ollut raikas, asiakaslähtöinen ajattelutapa, jonka ansiosta kumppanit ovat saaneet tuelleen oikeanlaista vastinetta.

  • Maailma muuttuu ja meidänkin on täytynyt muuttua. Kumppaneita täytyy palvella nykyaikaisesti: tekemisen tulee olla monikanavaista, suunnitelmallista ja ammattimaista. Lisäksi uutta, raikasta sisältöä täytyy pystyä tarjoamaan joka vuosi, kertoo JoMan Jonne Kemppainen, joka toimii myös seuran myyntipäällikkönä.

Kemppaisen mukaan JoMan ja yritysten väliset yhteistyöt alkavat siitä, että mietitään, mitä kumppani haluaa ja mitä sellaista JoMa voisi tarjota, joka hyödyttäisi kumppanin toimintaa parhaiten. Sopimusta räätälöidessä mietitään mm. kohderyhmiä, sopivia kanavia ja kumppanin liiketoiminnallisia haasteita.

– JoMalla yksikään yhteistyösopimus ei ole samanlainen. Sopimukset räätälöidään aina jokaisen yrityksen kanssa erikseen heidän toimintaansa sopivalla tavalla, Ari Mononen toteaa.

Lisäarvoa kumppanin toiminnalle voidaan antaa hyvin eri tavoin. Se voi olla huumoripitoista sometekemistä, yhteistä tyhy-toimintaa tai näkyvyyttä valtakunnallisilla messuilla tai jopa ulkomailla, kuten esimerkiksi Tukholmassa, jossa seura teki urheiluhistoriaa Finnish Baseball Goes Stockholm -tapahtumassa. Vain mielikuvitus on rajana, mitä kaikkea yhteistyö, jossa kumppaniyrityksen osaaminen, henkilöstö, palvelut ja tuotteet pääsevät esiin, voi sisältää.

– Harva seura on näin hyvin perillä kannattajiensa koostumuksesta ja ostoaikomuksista kuin JoMa. Tiedon pohjalle on helppo rakentaa kumppaneita kiinnostavia lisäarvopalveluja. Kun suunnitelmallisuus ja kumppanimyynnin kautta saatu talous ovat kunnossa, saadaan paikkakunnalle koottua kilpailukykyinen joukkue, joka kamppailee Suomen mestaruudesta vuosittain, kertoo PKS:n markkinointipäällikkö Kimmo Tolvanen.

Esimerkkinä uusista ja nerokkaista palveluista Tolvanen mainitsee muun muassa JoMan Paremmat Kemppaiset -videon [embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=FqMv5C9M0gM[/embedyt]
joka on malliesimerkki siitä, että urheiluseurallakin voi olla merkittävä rooli yrityskumppanin liiketoiminnan tukena.

– Mielestäni tehdään mieluummin jotain uutta ja rohkeaa kuin ollaan tekemättä. Suomessa ollaan mielestäni turhaan liian arkoja urheilumarkkinoinnin saralla. Jonkun on uskallettava, Jonne Kemppainen toteaa.

Kumppanuus toimii silloin, kun se antaa enemmän kuin ottaa

Pohjois-Karjalan Sähkön ja JoMan välinen kumppanuus sai alkunsa jo vuonna 2006, jolloin sitä alettiin kehittää pienin askelin kohti molemmille arvoa tuottavaa mallia. Matkan varrella on sekä JoMan että PKS:n ymmärrys urheilumarkkinoinnin mahdollisuuksista kasvanut yhdessä tekemisen myötä.

– Meillä on sama näkemys laadukkaasta ja nykyaikaisesta viestinnästä. Molemmilla on myös uskallusta kokeilla uutta sekä viedä asiat käytäntöön. Yhteistyömme on ollut innovatiivinen ja toimiva paketti, enkä usko, että tämä kumppanuus helpolla karille karahtaa, naurahtaa Jonne Kemppainen.

Tällä kertaa asiakkaan roolissa JoMalta palveluita ostavan PKS:n suunnalta yhteistyön toimivuudesta ei myöskään tule poikkipuolista sanaa. Molemmat osapuolet ovat kehittyneet ja kasvaneet siitä lähtien, kun yhteinen matka alkoi.

– Olemme toivoaksemme pystyneet ehkä tavallista korkeamman vaatimustasomme kautta antamaan JoMalle ”positiivista painetta” omien palvelujensa kehittämiseen, mistä on heille hyötyä myös jatkossa. Jos yritys ei osaa mitään vaatia, ei tarjontakaan mihinkään kehity. Samalla JoMa on oman kehitystyönsä kautta antanut meille uusia ideoita ja mahdollisuuksia kehittää yhteistyötä ja kasvattaa sitä kautta sen hyötyjä. Kumppanuuden salaisuus on lyhyesti se, että se antaa enemmän kuin ottaa, Kimmo Tolvanen toteaa.

Ilman yhteispeliä ei homma kulje, ei kentällä eikä sen ulkopuolella.

Kyse muustakin kuin rahasta

Ja vaikka liiketoimintaedut toki kiinnostavat yhteistyössä molempia, ei raha ole asia, josta kumppanuudessa on ainoastaan kyse.

– Tahtotilamme on olla yhdistävä tekijä ihmisten ja kumppaneidemme välillä. Haluamme tuottaa ennen kaikkea laadukkaita elämyksiä ja tapahtumia ihmisille sekä pyrkiä yllättämään katsojat myös kentän ulkopuolella, Jonne Kemppainen kertoo.

Kimmo Tolvanen on Kemppaisen kanssa samoilla linjoilla ja toteaa, että urheilun tukemisella ja mukavalla yhteistoiminnalla on merkitystä myös isommassa mittakaavassa.

 – Paikallisten urheiluseurojen menestymisellä on vaikutusta koko maakunnan ilmapiiriin ja asukkaiden viihtyvyyteen – ja se on meidän kaikkien etu, Tolvanen summaa.

Yhteistyömarkkinointi

on yksi osa Pohjois-Karjalan Sähkön yritysviestinnän ja markkinoinnin kokonaisuutta, jonka tehtävänä on luoda edellytyksiä liiketoiminnan menestymiselle. Yhteistyömarkkinoinnin tavoitteena on kehittää ja hyödyntää yhteistyötä siten, että sille asetetut tavoitteet voidaan suunnitellulla aikavälillä saavuttaa. Siksi siihen liittyvät aina käsitteet suunnitelmallisuus, tavoitteellisuus ja pitkäjänteisyys.

PKS on myös koonnut runsaasti kokemusperäistä ja tutkittua tietoa urheiluseurojen kehittämisen tueksi. Tutustu aiheeseen tarkemmin: www.pks.fi/sponsorointi