Sähköiset kulkuneuvot tekivät SRTP:n hiilijalanjäljestä pienemmän – ja imagosta hieman hilpeämmän

Ei pakokaasuja, ei melua. Jos sähköautot alkavat yleistyä, voi Joensuunkin keskusta näyttää ja kuulostaa pian erilaiselta. Tällä hetkellä sähköautoja kaupungissamme on kuitenkin vain muutama. Yksi niistä kuuluu Suomen Rakennusterveyspalveluille.

Kuvittele tilanne: ajat lyhyitä matkoja kaupungin sisällä paikasta toiseen koko työpäiväsi ajan. Auton kulutuksesta joudut päivän päätteeksi pulittamaan alle kaksi euroa. Kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta – vai mitä? Tämä on kuitenkin sähköauton käyttäjille arkipäivää – niin myös Miika Natuselle, jonka yritykseen hankittiin hybridisähköauto Opel Ampera reilu vuosi sitten.

Päästötön päätös 

Joensuun Tiedepuiston julkinen sähköauton latauspiste otetaan käyttöön lähiviikkoina. Latauspiste on tällä hetkellä vielä testauksen alla. Miika Natunen uskoo, että latauspisteiden verkoston kehittyessä myös sähköautojen määrä Suomen teillä tulee kasvamaan.

Pienestä kertaostoksesta kun ei ole kyse, päätös sähköauton hankkimisesta tehtiin, kun ajatus oli saanut kypsyä SRTP:ssä hetken aikaa. Yrityksen hiilijalanjäljen merkittävä pieneneminen sekä pidemmällä tarkasteluvälillä syntyvät säästöt kallistivat vaakakupin lopulta sähköauton puoleen – eikä valinta ole harmittanut. Yritykselle kuten SRTP:lle, jolle ympäristöasioista vastuun kantaminen on tärkeää, sähköauto on ollut hyvin firman toimintaperiaatteita tukeva hankinta.

– Suurimmat päästöt ja kulut meidänkin firmassa syntyvät liikkumisesta paikasta toiseen. Nyt lyhyet matkat, joita meilläkin kertyy paljon, voidaan ajaa päästöttömästi, Natunen kertoo.

SRTP:n toimipaikka sijaitsee Joensuun Tiedepuistossa kaupungin keskustan tuntumassa. Auto ladataan rakennuksen vieressä sijaitsevassa Joensuun Pysäköinti Oy:n parkkihallissa PKS:ltä ostetulla sähköllä, päästöttömällä sellaisella – tottakai. Ilman päästötöntä sähköä auton ekologisuudelta putoaakin pohja – siksi pistokkeesta tulevalla virralla on väliä (tässäkin tapauksessa).

Sähköauto on päästöttömyytensä lisäksi hiljainen ja tehokas. Haastavimmaksi asiaksi Natunen mainitsee sähköautoilun kohdalla vielä tällä hetkellä latauspisteverkoston kattavuuden. Kun verkosto laajenee, alkaa ”hiljaisten autojen” määrä Suomen teilläkin varmasti kasvaa. Lisäksi teknologian ja valmistusprosessien kehittyessä myös autojen hinnat tulevat mitä todennäköisimmin alaspäin, ja entistä useampi uskaltaa harkita itselleen sähkökäyttöistä ajokkia.

Ympäristövastuullista yrittäjyyttä

Sähköauto pienentää SRTP:n hiilijalanjälkeä mittavasti, mutta yritys kantaa ympäristövastuunsa esimerkillisesti myös pienten arkisten asioiden kohdalla. Näitä ovat muun muassa kierrättäminen, tulosteiden vähentäminen ja vähän sähköä kuluttavien laitteiden käyttäminen. Natunen painottaakin, että ekologinen ajattelu ei ole vaikeaa eivätkä vihreät valinnat tule kalliiksi – päinvastoin.

– Vihreillä valinnoilla on meilläkin tehty säästöjä. Varsinkin, kun ratkaisut tehdään ammattilaisen kanssa. Olemme tehneet yhteistyötä paikallisen energiatehokkuuskonsultointiin erikoistuneen Green Coal Miningin kanssa. Firma on auttanut meitä paljon valinnoissamme. Suomessa varsinkin pienten ekotekojen tekeminen on helppoa. Isossa mittakaavassa niistäkin tulee merkittäviä, Natunen summaa.

Lyhyet matkat Joensuun keskusta-alueella taitetaan SRTP:llä sään salliessa usein sähköpotkulaudalla. Ja kun kyseessä on työmatka, pysyy pikkutakki tottakai päällä – oli kulkupeli sitten auto tai potkulauta!

Keskustarallia sähköpotkulaudalla

SRTP:lle vihreä ajattelu on itsestäänselvyys. Onneksi ympäristövastuun kantaminen on noussut pinnalle Natusen mukaan muissakin firmoissa, ja ajattelutavat ovat muuttuneet vihreämmiksi.

– Firmat tahtovat näyttäytyä asiakkailleen vastuullisina toimijoina. Kyllähän se ympäristövastuullisuus sellaisen positiivisen lisän imagoon tietenkin aina antaa, Miika Natunen toteaa.

Mitä vielä tulee vihreään ajatteluun, se ei myöskään ole tylsää – vaan jopa hauskaa. Tämä puoli asiasta on löydetty hyvin ainakin SRTP:llä.

– Hankimme firmalle myös oman sähköpotkulaudan, joka on niin sanottua keskustarallia varten. Kyllä se vähän hilpeyttä ihmisissä herättää, kun painaa menemään pikkutakki päällä pitkin katuja, Natunen heittää.

Hymyn kare saattaa toki huulille eksyä – mutta onneksi sekin vain päästöttömän ajon vuoksi!

Haluaisitko sinäkin pienentää hiilijalanjälkeäsi ja tehdä valinnan vihreämmän tulevaisuuden puolesta?

Päästötön PKS Vihreä on tuotettu tuuli- ja vesivoimalla ja sille on myönnetty Guarantee of Origin -alkuperätakuu. Voit tehdä arjestasi astetta vihreämmän vaikka heti ja vaihtaa sähkösopimuksesi PKS Vihreään helpostiwww.pks.fi/vihrea Tai valitse PKS Priima -sopimukseesi GO-alkuperämerkitty tuotantotapa Live-palvelussa. Tutustu Priimaan www.pks.fi/priima