Kuinka paljon maksaa tarkistus, onko kulutusmittaus oikein? Maksaako sen aina asiakas?

Jos asiakas epäilee energiamittarin (sähkö/kaukolämpö) mittaavan väärin niin yleensä asian selvittäminen aloitetaan asiakkaan energiankäytön selvittämisellä. Onko hän hankkinut jonkin laitteen joka on huomaamatta lisännyt energiankäyttöä tai voisiko joku laite olla vikaantunut niin, että se aiheuttaisi yllättävän energiankäytön kasvun. On hyvä myös muistaa että etäluentaan siirtymisen myötä sähkölaskut voivat talvella olla moninkertaisia kesän laskuihin verrattuna.

Jos mitään luonnollista selitystä energiankäytön kasvulle ei löydy mittari voidaan vaihtaa uuteen ja entinen mittari toimitetaan mittarin valmistajalle tarkistukseen.  Jos tarkistuksessa mittarin todetaan mittaavan väärin, sähköverkkoyhtiö luonnollisesti vastaa tarkistuksen kustannuksista ja tekee mittausvirhettä vastaavan laskunoikaisun.

Jos taas tarkastuksessa mittarin todetaan mittaavan oikein, asia­kas maksaa näissä tapauksissa tarkistuksen aiheuttamat kustannukset verkkoyhtiön palveluhinnaston mukaisesti (tarkistuksen hinta vaihtelee 150 ja 250 euron välillä).