Sähkömoottorit yleistyvät veneissä – myös tasapainoskoottereiden suosio kasvaa

vesillä

Aurinkokenno veneen penkkinä. Latauslaite on kätevästi aina mukana eikä haittaa avoneessäkään muuta toimintaa.

Sähkömoottorit valloittavat nopeasti markkinaosuutta pienten venemoottoreiden luokassa. Äänettömyys, saasteettomuus, varmatoimisuus ja helppokäyttöisyys ovat ominaisuuksia, jotka kiinnostavat useimpia veneilijöitä. Suosiota lisää myös perinteisten polttomoottoreiden käyttökielto monilla vesialueilla, joissa ajelu sähkökäyttöisellä moottorilla on kuitenkin sallittu.

Ominaisuudet kehittyvät nopeaa tahtia. Veneen perään kiinnitettävien moottoreiden rinnalle ovat tulleet keulamoottorit. Ne kiinnostavat erityisesti heittokalastuksen harrastajia. Jaloilla käytettävät ohjauslaitteet vapauttavat tarvittaessa molemmat kädet, vaikka sen kaikkien toivoman ennätyssuuren kalan nostamiseen veneeseen.

Ohjaus- ja säätötekniikka on viime vuosina mennyt sekin huimaa vauhtia eteenpäin. Kehittyneet nopeuden säätöjärjestelmät kuormittavat moottoria vähemmän ja säästävät akkuja. Näyttötaulu kertoo kuljettajalle kuinka monen tunnin ajoon virtaa riittää kyseisellä nopeudella sillä hetkellä vallitsevissa olosuhteissa. GPS-laitteen avulla moottori voi toimia taivasankkurina, eli pitää veneen paikallaan halutussa kohdassa. Joissakin malleissa moottorille on mahdollista opettaa halutut kulkureitit ja kuski voi keskittyä kalastukeen veneen liikkuessa automaattiohjauksella.

Myös mallisto on laajentunut. Nettikaupat ja halpahallit tarjoavat hyvin edullisiakin, alle kahden sadan euron hintaluokassa olevia vaihtoehtoja. Veneliikkeistä löytyy jopa 8 hv polttomoottoria vastaavan työntövoiman omaavia moottoreita, joista tosin joutuu maksamaan jo useampia tuhansia euroja.

Sähköllä käyvä venemoottori tarvitsee kaverikseen sopivan akun. Akkuvalintaan vaikuttaa moottorin ja veneen lisäksi käyttötarve eli ajellaanko veneellä useita tunteja yhtäjaksoisesti vai tehdäänkö pääasiassa lyhyitä pyrähdyksiä mökkisaaren ja mantereen välillä. Venemoottori ei tarvitse suuria purkaustehoja, joten auton käynnistysakku ei ole paras vaihtoehto. Vene­käytössä toimii paremmin tähän suunnitellut jatkuvaa kuormitusta ja purkausta kestävät akut.

Hyvääkin akkua tarvitsee kuitenkin ladata. Perinteisesti akku otetaan veneestä lähdettäessä mukaan ja ladataan kotona, jos laiturilla ei ole käytettävissä sähkö­virtaa. Akku on kuitenkin melko hankala siirreltävä, sillä se painaa tyypillisesti 20–30 kg. Akun latauksen voi toteuttaa myös aurinkokennolla. Tarjolla on valmiita lataussarjoja, joissa kennon lisäksi on tarvittava lataussäädin ja kaapelit. Jos veneessä on tilaa, järjestelmän voi asentaa kiinteästi tai tarvittaessa jättää vaikka laiturille turvalliseen paikkaan. Hieno oivallus aurinkokennon sijoitukseen on Terhi-veneessä, jossa kenno on rakennettu keskipenkkiin ja kaapeleille on asennuskourut valmiina.

maissa

Tasapainoskoottereiden suosio kasvaa huimaa vauhtia. Vuoden 2016 alusta ne ovat olleet sallittuja tieliikenteessä. Teholtaan pienemmillä noudatetaan jalankulkijoiden liikennesääntöjä ja isommilla pyöräilijöiden.

Viime vuodenvaihteessa tieliikennelaki muuttui siten, että sähköiset henkilökuljettimet sallittiin liikenteessä. Käyttökielessä puhutaan leijulaudoista, tasa­pai­noskoottereista tai tunnetuimman lai­temerkin mukaan segwaysta. Laitteet luokitellaan huippunopeuden mukaan, alle 15 km/h liikkuvat laitteet rinnastetaan liikennesäännöissä jalankulkijoihin ja enintään 25 km/h polkupyöräilijöihin.

Laitekauppiaat ovat olleet hyvin ajan hermolla jo lakimuutoksen valmistelun aikana ja ennakoineet päätöksen oikein. Tarjolla on jo paljon eri merkkisiä ja -tyyppisiä laitteita. Hyötykäytössä näitä kulkuneuvoja löytyy teollisuudesta ja isoista varastoista, joissa ihmiset joutuvat työssään liikkumaan paljon. Valmistajan esittelykuvissa amerikkalaispoliisit partioivat ihmisvilinän seassa kaduilla tällaisilla sähköratsuilla.

Maailmalla hittituotteeksi noussut ”hoverboard” eli tasapainolauta muistuttaa ehkä eniten skeittilautaa. Kaksipyöräisen laudan kulkua ohjataan muuttamalla painopistettä vasemmalle tai oi­kealle. Vauhtia lisätään painottamalla laudan etureunaa ja hiljennetään siirtämällä painopistettä takareunaan. Laudan päälle astutaan turvallisimmin takaa ja samaa reittiä myös poistutaan. Akku riittää olosuhteista riippuen 15–25 km matkalle, joten kaupungissa voi surffailla aika reippaasti. Laki ei vaadi käyttäjältä edes kypärää, mutta totutteluvaiheessa sitä on hyvä käyttää. Kadunreunat, kuopat ja töyssyt aiheuttavat ongelmia, portaissa laitetta on luonnollisesti kannettava. Maastossa liikkumiseen pienipyöräinen tasapainolauta ei sovellu.

Sähköisten henkilökuljettimien uran­uurtaja Segway julkisti ensimmäisen lait­teensa vuonna 2001 USA:ssa. Uusimmissa malleissa on jo mukana robottitekniikkaa, jolla laitteeseen on luotu inhimillisiä piirteitä. Mallistoon kuuluu isompia henkilökuljettimia, jotka soveltuvat hyvin maastoon ja muhkuraisillekin kaduille. Monet Tallinnan kävijät muistavatkin nähneensä vuokrattavissa olevat kuljettimet, joilla turistit voivat viilettää mukulakivikatuja hengästymättä Toompean mäelle. Toimin­taperiaate ajamisessa on sama kuin pienemmissä laudoissa, mutta kuljettajan tukena on ohjaustanko, josta saa tukea käsille tai vaihtoehtoisesti jaloille. Segwaylla on tarjota myös monipuolinen lisävarustus erilaisiin käyttötarpeisiin.

Mistä tiedät, että ladattava akku on turvallinen?

Tasapainoskootterien latauslaitteet ovat aiheuttaneet palovahinkoja ja niiden paloturvallisuutta tutkitaan parhaillaan Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesilla. Tasapainoskoottereita on markkinoilla nyt runsaasti eikä sähkölaitteita enää nykykäytännön mukaan ennakkotestata ennen markkinoille tuloa. Miten käyttäjä voisi varmistaa akun turvallisuuden etukäteen?

–      Täysin varmaa keinoa ei ole, mutta muutama asia kannattaa huomioida, vastaa Tukesin ylitarkastaja Jukka Lepistö. – Noudata latauksessa aina laitteen omia käyttöohjeita. Lataa sellaisessa paikassa, jossa lähellä ei ole herkästi syttyvää tavaraa. Älä jätä latauksessa olevaa laitetta yksin, vaan seuraa sen toimintaa ja pysy lähistöllä.  Huolehdi, että tilassa on toimiva palovaroitin. Jos latauksen aikana ilmenee kuumenemista tai mitä tahansa epäilyttävää, keskeytä lataus ja vie laite ulos ja ota yhteyttä laitteen myyjään.

Kuinka kuumaa on liian kuuma?

–      Jos laite latauksen aikana tuntuu miellyttävän lämpimältä, se on normaalia. Jos se tuntuu kuumemmalta, on syytä huoleen.

Koskeeko ohje kaikkia ladattavia laitteita?

–        Periaatteessa kyllä. Tasapainoskootterit eroavat monesta muusta ladattavasta sähkölaitteesta siinä, että niiden akkuihin on ahdettu pieneen tilaan poikkeuksellisen paljon energiaa. Skootterin tulee kestää 120 kg paino ja silti kulkea 12 km tunnissa.  Monessa muussa sähkölaitteessa latausautomatiikka on kehittyneempää. Esimerkiksi käsityökoneissa lataus ei käynnisty, ennen kuin laite on tarpeeksi jäähtynyt. 

Tästä vielä yksi vinkki skootterin lataajalle:

–      Jos skootterin akku on ajettu loppuun, älä lataa sitä heti uudelleen. Anna laitteen jäähtyä varjoisassa paikassa vähintään tunnin verran. Ja noudata aina tarkasti käyttöohjetta, muistuttaa Lepistö.